Allmänt inför ditt besök
- Om ditt djur ska sederas, sövas eller opereras, glöm inte att det ska vara fastande 6 timmar innan besöket. Vatten ska dock alltid finnas tillgängligt.
- Glöm inte att ta med vaccinationskortet om ditt djur ska vaccineras, chipmärkas eller kastreras.
- Kom i "lagom" tid till ditt besök. Vid sen ankomst finns stor risk att vi inte kan hjälpa er fullt ut; vi kan inte låta nästa patient vänta. På grund av platsbristen är vi dock tacksamma om ni kan vänta i bilen eller utomhus tills det närmar sig er tur i så stor utsträckning som möjligt. Om du är ny kund hos oss, kom gärna ca 10 min före er bokade tid så att personalen i kassan hinner lägga in era uppgifter.
- Solna Djurklinik och Hundens Hörna har ett nära samarbete men är olika företag. Personalen i kassan tillhör HH och är väldigt duktiga på foder, pälsvård, tandborstning, kloklippning, aktivering m.m. För frågor rörande ditt djurs behandling eller tidsbokning, fråga oss inne på behandlingsrummet.
- Anmäl alltid er ankomst i kassan och passa på att väga din hund (katterna väger vi på rummen).
- Om din hund eller katt är mycket stressad, vänta gärna i bilen eller utanför och en bit ifrån andra djur tills det närmar sig er bokade tid.
- Vi har ingen egen parkering utan bilar parkeras på gatan eller på parkeringen längst in på Polhemsgatan. Parkeringsavgift betalas via Easy Park.
- Om du lämnar kvar din katt eller hund hos oss för t.ex. kastrering eller lejonklippning och lämnar lokalen medan du väntar är det mycket viktigt att du är tillbaka vid avtalad tid för upphämtning. Vi har inga möjligheter att förvara djur hos oss i väntan på att du kommer tillbaka.
- Toaletten får gärna brukas som en toalett brukar brukas. Det finns dock inte möjlighet att duscha eller tvätta av ditt djur. Om du vet att din katt brukar kissa, bajsa eller kräkas i transportburen; ta med en extra filt att byta till efter besöket. Duscha får ni vänta med tills ni kommer hem, det är med all säkerhet även det minst stressande alternativet för din katt. Smutsiga hundtassar eller bakar kan ofta tvättas av hjälpligt med fuktigt papper. Kanske att Hundens Hörna kan låna ut en liten handduk också
- Viktigt! Om din hund eller katt har symptom som hosta, nysningar, kräkningar, diarré eller annan misstänkt smittsam sjukdom måste djuret vänta utanför medan ni anmäler er i kassan.
- Om du blir sen till ditt besök eller måste avboka med kort varsel önskar vi att du kontaktar oss via mail istället för att lämna ett röstmeddelande.
Betalning
Betalning sker i kassan efter besöket eftersom vi inte i förväg kan säga vad slutsumman blir; det kan tillkomma t.ex. en behandling eller receptförskrivning (självklart i överenskommelse med dig). Vi tar emot betalning med kort (ej Amex) eller swish. Observera att vi inte har möjlighet att ta emot kontanter eller ta betalt via faktura. Hos oss har vi ingen direktreglering. Det innebär att du som har försäkring betalar hela summan till oss vid besöket och sedan reglerar själv med ditt försäkringsbolag för att få ersättning. Ofta är det enkelt att reglera via försäkringsbolagets hemsida eller app. Försäkringsbolagen har olika självriskperioder, självriskbelopp o.s.v. så det kan vara en fördel att kolla upp detta innan du besöker oss med ett sjukt djur.
För dig med hund
- Väg hunden vid ankomst och meddela vikten till personalen i kassan.
- Hunden måste alltid vara kopplad både i och utanför lokalen och låt den inte heller gå fram till andra djur utan att fråga; alla uppskattar inte en oinbjuden påhälsning. Vi vill inte heller riskera att hunden rymmer ut på bilvägen utanför. På behandlingsrummen kan hunden gå lös när dörren är stängd.
- Vi ber dig att inte rasta hunden precis utanför entrén; det blir en sanitär olägenhet när alla hundar kissar och bajsar på samma lilla plätt, vilket kan sprida sjukdomar och uppskattas inte heller av de boende i området. Gå bort en bit för allas trevnad.
- Av smittoskäl kan vi inte tillhandahålla vattenskålar. Ta gärna med eget vatten och skål till din hund om du tror att det kan behövas, t.ex. sommartid. Det finns smarta lösningar att köpa i butiken också, t.ex. hopfällbara flaskor med skål!
För dig med katt
- Om ni kommer i god tid; lämna katten i bilen medan du anmäler er ankomst i kassan och vänta gärna kvar där tills några minuter före er bokade tid. Kommer du utan bil kan det vara bättre att vänta utanför med buren i famnen (då katter känner sig säkrare en bit upp från marken) om det är många människor och djur i väntrummet/butiken.
- Ha alltid din katt i en säker transportbur eller i sele, aldrig lös. Hur tam din katt än är kan den skrämmas av något och skada både dig och andra eller springa ut på bilvägen utanför.
- Vi rekommenderar att sätta spännband på din transportbur. Det händer alldeles för ofta att katter lyckas rymma från buren vid olika kliniker, vilket innebär att katten är vilse på helt okänd mark. Här är ett bra sätt att säkra din katts bur:
- Undvik att placera buren på golvet. Där är nämligen din katt som mest utsatt. Sätt istället buren på kassan när du ankomstregistrerar er eller betalar, eller använd vår särskilda katthylla (fråga personalen om du inte hittar den). Du kan även ha transportburen i knäet medan ni väntar på er tid.
- Ha gärna en filt över buren, då känner din katt sig säkrare.
- Låt inte andra djur komma fram till buren; det är oerhört stressande för de flesta katter och kan i värsta fall leda till att din katt eller påhälsaren skadas.
- Om du vet att din katt brukar kräkas, kissa eller bajsa i buren under transporten till oss, ta gärna med en extra filt att byta till för hemfärden.
- Om din katt ska sövas eller få lugnande hos oss, t.ex. vid kastrering eller lejonklippning, se till att du har en varm filt med som din katt kan gosa in sig i efteråt då de ofta kan känna sig lite frusna.
- Är din katt väldigt stressad och/eller mår illa av att åka bil? På Cat HomeCares hemsida finns flera tips för att underlätta för din kisse!
Med detta hoppas vi att ni får ett trevligt besök hos oss och vi ser fram emot att få hälsa er välkomna!